Η ομάδα Δημοκρατικών Διαδικασιών φροντίζει να τηρούνται και να ενισχύονται οι δημοκρατικές διαδικασίες. Για το σκοπό αυτό η ομάδα θα πρέπει να μάθει αρχικά ποιες είναι οι βασικές αρχές της λειτουργίας ομάδων, τη διαδικασία μιας παραγωγικής συζήτησης, τη διαδικασία μιας σωστής συνεδρίασης και συνέλευσης, τα σχετικά με την πλειοψηφία αλλά και τα δικαιώματα της μειοψηφίας.
Πέραν αυτού του καθήκοντος, τα μέλη αυτής της ομάδας θα πρέπει να παρακολουθούν τις διάφορες εκδηλώσεις και δράσεις που διοργανώνονται από φορείς εκτός σχολείου (από εφημερίδες, από την τηλεόραση, από το Ίντερνετ), να εισηγείται στο Σύλλογο Διδασκόντων όσες πιστεύει ότι αξίζουν τη συμμετοχή του σχολείου, και, αν υπάρξει απόφαση συμμετοχής, αναλαμβάνει την οργάνωση της συμμετοχής (να συγκεντρώσει τις δηλώσεις των μαθητών, να εξασφαλίσει τη συνοδεία των εκπαιδευτικών, να δηλώσει τη συμμετοχή του σχολείου, να ανακοινώσει της συμμετοχή και στην ομάδα Τύπου και Ενημέρωσης, στην ομάδα Αισθητικής και Τεχνολογίας, κτλ).
Επίσης, οργανώνει την πρόσκληση εξωσχολικών επιστημόνων και άλλων χρήσιμων ανθρώπων (τεχνιτών, συγγραφέων, κτλ) οι οποίοι είναι πρόθυμοι να μεταφέρουν τις γνώσεις και εμπειρίες τους στα παιδιά του σχολείου. Αναλαμβάνει, δηλαδή, όλες τις διατυπώσεις (επιλογή προσώπων, πρόσκληση, ορισμός ημερομηνίας, καθορισμός του χώρου, των απαραίτητων συσκευών, κτλ).
Πιο περιληπτικά τα καθήκοντα της ομάδας είναι τα παρακάτω:
1. Να συμβάλει στη βελτίωση συνολικά της δημοκρατικής λειτουργίας του σχολείου με σχετικές πρωτοβουλίες.
2. Να αναλάβει την οργάνωση της συμμετοχής του σχολείου σε κοινωνικές και περιβαλλοντικές δράσεις όπως, έρανοι, δενδροφυτεύσεις, φροντίδα αδέσποτων ζώων, υποστήριξη φτωχών οικογενειών, καθαρισμός ακτών, καθαρισμός δασών, φροντίδα ενός πάρκου μέσα στην πόλη, συμμετοχή σε ενημερωτικές εκστρατείες για κοινωνικά και περιβαλλοντικά θέματα.
3. Να αναλάβει την πρόσκληση εξωσχολικών επιστημόνων και επαγγελματιών για μεταφορά τεχνογνωσίας και εμπειρίας στο σχολείο και στις μαθήτριες, σχετικά με θέματα αειφορίας, κοινωνικά κτλ..
4. Θέσπιση κανόνων - Έλεγχος και τήρηση του εσωτερικού κανονισμού του σχολείου
5. Ουσιαστική λειτουργία του 15μελούς και των 5μελών μαθητικών συμβουλίων
6. Επαγρύπνηση για φαινόμενα σχολικής βίας (λαμβάνουμε θέση, αποθαρρύνουμε την εκδήλωση τέτοιων συμπεριφορών - το να παραμένεις αμέτοχος σε καθιστά, αν όχι θύτη, τουλάχιστον συνένοχο με το θύτη)
7. Οργάνωση δράσεων για την αγορά βιβλίων της σχολικής βιβλιοθήκης
8. Λειτουργία του δανειστικού τμήματος της σχολικής βιβλιοθήκης με το σύστημα της αυτοδιαχείρισης
9. Εισηγήσεις στο Σύλλογο Διδασκόντων για εκπαιδευτικές και διδακτικές επισκέψεις
10. Ανάληψη κοινών δράσεων με τις μαθητικές κοινότητες των γειτονικών σχολείων για την προώθηση της λύσης των κοινών προβλημάτων
11. Επαφές με τους υπεύθυνους της Τοπικής Αυτοδιοίκησης (Δήμαρχο, Αντιδήμαρχο - Υπεύθυνη Εκπαιδευτικών Θεμάτων, Πρόεδρο Σχολικής Επιτροπής.
12. Συνεργασία με το Συνήγορο του Παιδιού
13. Σύνταξη επιστολών - Δελτίων τύπου
14. Συμμετοχή σε εκπαιδευτικά προγράμματα ενεργού πολίτη (MUN)